التراث التوحيدي للطائفة الدرزية

من خلال هذا الموضوع يتعرف الطلاب على تاريخ الدروز وبداية الدعوة، سبب التسمية والالقاب التي أُعطت للموحدين وعلى اصل الدروز، مرورا بالمحن التي شُنّت على الموحدين لأسباب مختلفة، ثم يتعرف للعمق على الفضائل والفرائض التوحيدية السبعة وأهمية كل فريضة لينتقل الى أماكن سكن الدروز في الشرق الأوسط وفي المهجر وعن الأماكن المقدسة ومن ثم ندرس نظريات وابحاث عن الهوية الدرزية وعن المؤسسات الدرزية…

يُمتحن الطلاب ليحصلوا على 70% من العلامة النهائية ويعمل كل طالب من بداية صف العاشر على القسم الاخر للعلامة 30% التي تشمل مهمات تفكيرية إبداعية وتعليمية يستمر العمل عليها حتى صف الحادي عشر.

من خلال المهمات التي تكون القسم الاخر من العلامة قام الطلاب بتصوير ابداعي يصف شيئا من التراث الدرزي (بعض الصور موجودة للتوضيح).

سأعرض أيضا بعض المهمات الإبداعية التي تحتوي معلومات مهمة من المواد المطلوبة مثل كتابة أسئلة مهمة عن الموضوع او تكوين كلمات متقاطعة وكلمات ضائعة لتحفيز الطلاب على المعرفة والابداع.

معلمة الموضوع ميساء كيوف

 

פרוייקט – חזרה לשורשים מאת קאמלה סקר

عودة الى الاصالة
המורשת היא אבן יקרה בכתר של כל חברה
בצל השפעותיה הרבות של הגלובליזציה, לאנשי חינוך והורים יש
תפקיד פעיל להעברת המורשת לדורות הבאים.
אנחנו מאמינים שחובתנו בבית ספר אל-אשראק; הינה לשמור על
המורשת והמסורת ולהבליט את המנהגים החיוביים בעקבות אבותינו.
השמירה על העבר והמורשת תוך כדי שילוב המדע והטכנולוגיה
יכולים להוביל את תלמידינו לפסגות חדשות ובתורם הם להשפיע על
החברה שלנו ולהוביל אותה קדימה.
הסבר בקצרה על תהליך ומטרות הפרוייקט :
• הפרוייקט הינו בנושא ההיסטוריה והמורשת הדרוזית והמטרה
הנה לחקור את אופי החיים של בני העדה הדרוזית בשני
הכפרים השוכנים על פסגת הר הכרמל (עוספיה ודלית אל-
כרמל) במהלך 200 השנים האחרונות. בנוסף לחקור חפצים
שהשתמשו בהם בעבר למשל-
• כלי עבודה
• כלי בית
• עבודות יד
• לבוש
• מאכלים
• הפרוייקט שם דגש על השנויים שחלו בחברה הדרוזית
מבחינה חברתית ומסורתית.

•  החקר יושם על ידי עבודות של התלמידים משכבה “שהתבסס
על:
 מקורות כתובים.
 מידע שאספו דרך שיחות עם אנשים מבוגרים שקיבלו והפנימו
את המידע ההיסטורי שעבר מדור לדור.
 סיפורי סבים וסבתות כסימוכין למאורעות היסטוריים אשר
התרחשו באזור.
 טקסטים ומכתבים מתקופות שונות (אדמות, רכוש, טאבו,
הסכמי נישואין וכו …)
 תמונות.

מטרות הפרויקט:
• חשיפת התלמידים למורשת ולשורשים.
• התלמידים יכירו איך חיו אבותינו והכלים בהם השתמשו לעומת
הטכנולוגיה בימינו.
• התלמידים יהיו בעלי אחריות וסמכות לעבודות שהם חוקרים.
• הכרת הערכים החברתיים והרוחניים של העדה הדרוזית.
• הכרת המורשת העממית הדרוזית והבנת חשיבותה במורשת.
• עידוד התלמידים לעבודת חקר.
• התלמידים יתנסו בעבודת חקר. בעבודה מעין זו, התלמידים
יכולים לחפש במקורות כתובים, כמו גם לבדוק אם הכלי הוא
תוצר של בני העדה או נלקח מעדות אחרות. דבר זה יסייע

לתלמידים להבין ולדעת איך אפשר לעשות עבודת חקר ולאסוף
חומר ממקורות שונים.
חלק ממטרות הפרויקט הזה הוא חשיפת התלמידים למורשת
הדרוזית, בנוסף לכך הדגש הוא על לימוד ופיתוח מיומנויות החקר
במטרה להפוך את התלמידים לחוקרים צעירים תוך כדי שימוש
בדרכי חשיבה יצירתיות ומגוונות.
חלק ממטרות הפרויקט הזה הוא חשיפת התלמידים למורשת
הדרוזית, בנוסף לכך הדגש הוא על לימוד ופיתוח מיומנויות החקר
במטרה להפוך את התלמידים לחוקרים צעירים תוך כדי שימוש
בדרכי חשיבה יצירתיות ומגוונות.

במהלך עבודת החקר:
 התלמידים שיתפו פעולה בצורה מדהימה.
 מידת התעניינותם וסקרנותם לחקור את המאורעות
ההיסטוריים הגיע לאחוזים גבוהים.
 עבודות החקר, המצגות, הרפרטים ולקט סיפורי סבים וסבתות,
הוצגו על הצד הטוב ביותר.
 שותפים לפעולות ולתהליך למידה מיוחד זה, היו ההורים,
שנטלו חלק גדול במשימות.
 הצוות המקצועי השתלב, עזר ותמך בנעשה בתחום.

• ראייה עתידית …
• להקים מוזיאון להיסטוריה ולמורשת הדרוזית בבית הספר .
• אוסף שירה …. (قصائد كتبت عن عسفيا ودالية الكرمل )

• ארכיון – שכולל תמונות , טקסטים , עבודות חקר .
• מדיה – סרטונים על הדרוזים מהמאה האחרונה – חתונה …
וכו..

תוצר ….

אן מוריס אמר :
“המורשת לא אומרת לשמור על האפר אלא לשמור על הלהבה
מפני כיבוי”.

قال جان مورس :
حفظ التراث ليس معناه حفظ الرماد
أنما حفظ الشعلة من الانطفاء .